ŚWIECE ŻAROWE I ZAPŁONOWE

     Świece żarowe i zapłonowe to bardzo ważny element układu rozruchowego silnika. Uszkodzone i niesprawne świece mogą uniemożliwić uruchomienie silnika naszego pojazdu. Szczególnie jest to odczuwalne przy niskich temperaturach zewnętrznych.

     Świeca żarowa pełni funkcję grzałki, która jest wkręcona w głowicę silnika tak, że koniec grzewczy znajduje się w komorze spalania. Prąd płynący z akumulatora nagrzewa końcówkę świecy do czerwoności a wtryskiwane paliwo zapala się wprowadzając w ruch tłoki i rozpoczynając prace silnika. Świece te wykorzystywane są w silnikach wysokoprężnych czyli tzw. silnikach Diesla.

     Świece zapłonowe używane w silnikach zasilanych benzyną mają z kolei za zadanie wytworzenie iskry w komorze spalania cylindra. Świeca zapłonowa przy włączonym silniku pracuje nie przerwanie wytwarzając iskrę, w zależności od obrotów silnika od kilkunastu do trzydziestu razy na sekundę, w bardzo trudnych warunkach.

 

 

 

Zużywając się, świeca zapłonowa wytwarza iskrę w coraz mniejszej ilości cykli.

     Wytrzymałość zmęczeniowa świec (gdy pozostałe elementy układu zapłonowego prcują prawidłowo) jest zbliżona, co oznacza, że po awarii jednej świecy w niedługim okresie czasu możemy spodziewać się kolejnych. Zawsze więc powinno się wymieniać świece kompletami, czyli w przypadku uszkodzenia chociaż jednej, wymieniamy wszystkie.

 

Świece zapłonowe mogą ulegać następującym uszkodzeniom:

1. Zużycie powierzchni elektrod.
2. Deformacja elektrod.
3. Zaolejenie elektrod.
4. Stopienie elektrod.
5. Uszkodzenie porcelany.

 

   W naszym asortymencie znajdują się świece żarowe i zapłonowe następujących poducentów: