OLEJE SILNIKOWE I PRZEKLADNIOWE

Oleje dzielimy na trzy główne grupy:

1. Mineralne.
2. Półsyntetczne / Semisyntetyczne.
3. Syntetyczne.

 

     Najbardziej zaawansowane technologicznie są oleje syntetyczne. Są one wytwarzane w 100% z syntetycznych olejów bazowych. Oleje półsyntetyczny zawiera tylko 30% -40% syntetycznych olejów bazowych. Mineralny olej zawiera nieznaczne ilości syntetycznej bazy olejowej, albo nie zawiera jej wcale. Olej mineralny stosowany jest w starszych modelach samochodów, gdyż przebieg pojazdu w kilometrach jest tak duży, że nie można w większości przypadków zastosować oleju lepszej klasy.

       O właściwości danego oleju stanowią głównie dodatki w nim zawarte.

      Lepkość oleju jest to stopień tarcia wewnętrznego jego cząstek, który określa podatność poruszania się względem siebie. Lepkość nie jest wartością stałą a wpływ na jej wartość mają uwarunkowania termiczne, im wyższa temperatura tym niższa lepkość, olej jest coraz bardziej płynny a warstwa oleju pokrywająca elementy silnika coraz cieńsza i odwrotnie gdy temperatura spada lepkość rośnie.

     Temperatura płynięcia oleju to ta, w której olej przestaje spływać pod własnym ciężarem. Oleje syntetyczne mają zaletę płynięcia w niskich temperaturach (nawet poniżej minus czterdziestu stopni).

 

Olej spełnia w silniku następujące funkcje:

1. Ograniczanie tarcia i zużycia mechanicznego.
2. Chłodzenie silnika.
3. Uszczelnianie.
4. Utrzymanie czystości poprzez wiązanie zanieczyszczeń.
5. Zapobieganie korozji.

 

     Olej wysokiej jakości powoduje zmiejszenie tarcia do stanu półpłynnego lub płynnego, poprzez wytworzenie na powierzchniach pracujących trwałego filmu olejowego. Olej wysokiej jakości rozbija powstałe podczas procesu spalania stałe produkty na drobne cząstki i wiąże je ze sobą.

     Olej spełnia role uszczelniającą przestrzenie pomiędzy pierścieniami tłokowymi a gładzią cylindra.

     Wysokie temperatury występujące w silniku wymagają od oleju dużej odporności na utlenianie.

     Ponadto olej neutralizuje kwasy powstające z procesów spalania wody i innych zanieczyszczeń, w wyniku czego zapobiega rozwojowi korozji smarowanych elementów.

     Chłodzenie silnika odbywa się także poprzez olej. Ciepło jest odbierane ze smarowanych powierzchni i całego układu smarowania do miski olejowej, gdzie olej jest schładzany.


     Występujące zmienne warunki pogodowe w Polsce oraz przeciążanie samochodu (np. duży ładunek) powinny skłonić użytkownika do używania dobrego oleju.

 

Pragnąc właściwie dobrać olej silnikowy, trzeba pamiętać o dwóch rzeczach:

1. Odpowiednią lepkość, klasa SAE wybieramy na podstawie panujących warunków i zaleceń producenta pojazdu.
2. Zawsze kupujmy markowe produkty, stosując je możemy być pewni ich jakości i niezawodności w ciężkich warunkach.

 

     Szczególnie zimą gdy temperatury są bardzo niskie, użycie dobrego oleju może mieć wpływ na uruchomienie pojazdu. Jeżeli silnik i jego osprzęt (np. urządzenia zapłonu, rozruchu, układu zasilania) są sprawne to o powodzeniu szybkiego rozruchu decyduje wyłącznie liczba obrotów, która zależy praktycznie od dwóch elementów:

1. Sprawności akumulatora.
2. Lepkości oleju silnikowego.

 

     Pamiętać trzeba tez ze stosowanie olei syntetycznych, szczególnie zimą daje nam oszczędności w spalaniu paliwa.

 

     W naszym asortymencie znajdują się oleje następujących producentów: