ROZRUSZNIK

     Rozrusznik jest to nieduży silnik elektryczny który pobierając prąd z akumulatora obraca kołem zamachowym silnika głównego, co w konsekwencji powoduje jego uruchomienie. Sprawność rozrusznika może w znaczący sposób wpłynąć na łatwość uruchomienia pojazdu. Niesprawny rozrusznik może blokować przepływ prądu i uniemożliwić uruchomienie pojazdu.

     Pamiętać należy że, im niższa temperatura zewnętrzna tym więcej prądu potrzebuje rozrusznik do rozruchu. Rozrusznik w chwili uruchomienia silnika pobiera od 100A do 600A, w zależności od mocy rozrusznika w pojeździe od 0,4kW do 10kW.

 

Rozrusznik musi zmierzyć się z pokonaniem następujących sił oporowych :

1. Sprężanie w cylindrach.
2. Tarcie powierzchni tłoków w cylindrach.
3. Tarcie na łożyskach.
4. Zasysanie mieszanki.
5. Opory związane z praca mechanizmów pomocniczych.

 

Nieprawidłowa praca lub brak pracy rozrusznika mogą wynikać z następujących uszkodzeń/usterek:

1. Zużycie łożysk wirnika.
2. Zużycie się szczotki.
3. Zużycie zębatki sprzęgniętej z kołem zamachowym.
4. Brak styków połączeń elektrycznych.
5. Brak podłączenia do masy.