AKUMULATOR    

     Akumulator jest źródłem prądu dostarczającym poprzez obwody elektryczne energię elektryczną potrzebną do uruchomienia silnika. Podczas rozruchu silnika prąd płynie z akumulatora do rozrusznika oraz układu zapłonowego samochodu.

     Akumulator zbudowany jest z 6 ogniw. Konstrukcje ogniw mogą się różnic w zależności od zastosowanych przez producentów rozwiązań technicznych. Każde ogniwo generuje napięcie 2,1V, więc cały akumulator ma napięcie znamionowe 12,60V. Akumulator naładowany powinien mieć napięcie rzeczywiste (możliwe do zaobserwowania na przyrządach pomiarowych) 12,8V.

     Stan naładowania akumulatora mierzony procentowo w zależności od napięcia wynosi odpowiednio: 

12,8V – 100%,       12,4V – 73%,       12,19V – 50%,       11,40V – 25%,       11,1V – 0%.   

 

 

     Temperatura zewnętrza minusowa wpływa negatywnie na akumulator powodując obniżenie jego sprawności. Przyjmuje się że obniżenie temperatury o każdy jeden stopień powoduje obniżenie sprawności akumulatora o 1%, co przy nie doładowanym akumulatorze może powodować duże utrudnienia rozruchowe pojazdu.

     Akumulator rozładowany zimą może zamarznąć! Dzieje się tak ponieważ im akumulator bardziej rozładowany tym stężenie kwasu w elektrolicie jest mniejsze czyli znajduje się w nim więcej wody. Im więcej wody w elektrolicie tym mniejszy mróz potrzebny by elektrolit zamarzł.

     Ponadto, gdy akumulator jest głęboko rozładowany (napięcie poniżej 10,4V) kwas siarkowy z elektrolitu reaguje z płytami akumulatora tworząc na nich kryształki siarczanu ołowiu. Jest proces w większości przypadków nieodwracalny (ponowne naładowanie akumulatora nie usuwa powstałego siarczanu ołowiu), czyli akumulator ulega trwałemu uszkodzeniu.

 

      W naszym asortymencie znajdują się akumulatory następujących producentów: